Partnerem serwisu jest firma M.K.Szuster

Wiosenne sprzątanie Iławki już po raz czwarty

2014-05-14 14:14:43 (ost. akt: 2014-05-14 14:16:57)
Z rzeki wyławiano różne przedmioty

Autor zdjęcia: Krzysztof Truszczyński

Członkowie oraz sympatycy Oddziału PTTK w Iławie już po raz czwarty przeprowadzili Wiosenne Sprzątanie Iławki. Organizatorem akcji był - już tradycyjnie - Kolejowy Klub Turystyki Pieszej „Carpe Diem” w Iławie.

Na zaproszenie organizatorów w sprzątaniu Iławki wzięli udział goście z różnych miast, m.in. Górzna, Gdyni, Wejherowa, Morąga, Lubawy, Nowego Miasta Lubawskiego.
Oto relacja głównego organizatora Krzysztofa Truszczyńskiego, prezesa Oddziału PTTK w Iławie.

W tym roku po raz pierwszy zainicjowaliśmy sprzątanie „Leśnej Drogi do Dziarnówka, aby umożliwić udział w akcji osobom, które nie czują się pewnie w kajaku.
Grupa kajakowa liczyła 28 osób, w tym przedstawiciele Zespołu Parków Krajobrazowych w Jerzwałdzie.

Akcję wspierali strażnicy z Państwowej i Społecznej Straży Rybackiej w Olsztynie z siedzibą Iławie, którzy czuwali nad naszymi działaniami ze swojej łodzi patrolowej.

Na wodzie i na działkach

Po zebraniu śmieci, które były możliwe do podjęcia z lądu, przystąpiliśmy do oczyszczania nurtu rzeki Iławki. Tradycyjnie już na początku sprzątamy rozlewisko rzeki za jazem wodnym. Pływające śmieci to głównie butelki plastikowe, worki foliowe, wiaderka plastikowe oraz szklane butelk. Udaje się wyciągnąć również kila opon samochodowych. Stwierdzamy, że śmieci z roku na rok jest coraz mniej, co nas bardzo cieszy i utwierdza w przekonaniu, że takie akcje przynoszą oczekiwane rezultaty.
Z naszych kajaków zauważamy, że na lądzie również coś się dzieje. To działkowcy (chwała im za to) w tym samym czasie co my, przystąpili do sprzątania swojego terenu, przylegającego bezpośrednio do wody – rozlewiska rzeki Iławki.

"Pamiątki" po wędkarzach

Po oczyszczeniu rozlewiska, wpływamy już w „prawdziwą” Iławkę. Najwięcej nieczystości zalega przy wiadukcie kolejowym i moście drogowym na obwodnicy.
Z trzcinowisk, sąsiadujących bezpośrednio z ogródkami działkowymi, wyławiamy śmieci w postaci butelek plastikowych, szklanych, worków foliowych jak również resztek styropianu i materiałów budowlanych jak np. opakowania po piance montażowej, silikonie, resztki różnego rodzaju listew. Taki widok nie przynosi chluby działkowcom, którzy mają tam swoje działki.
Wpływamy na szerokie wody Iławki. Śmieci coraz mniej, ale przy stanowiskach wędkarskich tradycyjnie już wyciągamy opakowania po zanętach i przynętach wędkarskich. Również i tu natrafiamy na pozostawione puste butelki szklane i plastikowe oraz różnej wielkości wiaderka.

Im dalej, tym czyściej

Po przepłynięciu Jeziora Iławskiego przystępujemy ponownie do sprzątania rzeki. Nie mamy tu wiele do roboty - śmieci w wodzie prawie nie widzimy. Podobnie jest przy stanowiskach wędkarskich, co nas bardzo cieszy, gdyż uświadamiamy sobie, że również i wędkarze zaczynają dbać o środowisko i najbliższe otoczenie swoich łowisk.

Ognisko pod wiatą

Po przepłynięciu około 10 km dopływamy do jazu w Dziarnówku gdzie już tradycyjnie kończymy naszą akcję. Spotykamy się w Wiacie nad Iławką, miejscu pięknie przygotowanym i zagospodarowanym przez pracowników nadleśnictwa Iława. Jest miejsce na ognisko (z przygotowanym opałem), wiata ze stołami i ławami. Wokół tablice informacyjne o przyrodzie – lokalnym środowisku.
Rozpalamy ognisko, smażymy kiełbaski i podsumowujemy dzisiejszą akcję. Jak już kilka razy podkreślaliśmy, gospodarze tego terenu są wyczuleni na potrzeby turystów.

50 worków śmieci

Tegoroczna akcja przebiegała pod hasłem „Pokaż Kulturę Szanuj Naturę”.
Sprzątnęliśmy fragment szlaku wodnego, a w tym samym czasie grupa piechurów, o której wspomniałem na wstępie, uprzątnęła drogę leśną z Iławy do Dziarnówka.
Zdajemy sobie sprawę, że nie wszystkie śmieci zostały zebrane, ale przynajmniej w jakiejś części pomogliśmy przyrodzie walczyć z odpadkami XXI w.
Przy okazji poczyniliśmy ciekawe obserwacje. Spotkaliśmy sporo ptactwa wodnego. Zauważyliśmy też ślady bytowania bobrów - liczne zgryzy na przybrzeżnych drzewach.
Po podsumowaniu zadania okazało się, że zapełniliśmy śmieciami 50 worków 120-litrowych. Na zakończenie akcji każdy uczestnik otrzymał gadżety promujące powiat i miasto Iława.

Dziękujemy!:
Słowa podziękowania kierujemy do uczestników spływu, którym chciało się w wolną sobotę popracować społecznie na rzecz lokalnej społeczności.
Wsparcie okazali nam też: starosta Powiatu Iławskiego Maciej Rygielski, burmistrz Iławy Włodzimierz Ptasznik, wójt Gminy Iława Krzysztof Harmaciński, Nadleśniczy Nadleśnictwa Iława Anna Krzyżanowska, Komendant Straży Rybackiej - Posterunku Rejonowego w Iławie Zbigniew Jankowski, Miejska Biblioteka Publiczna w Iławie (pamiątkowe znaczki dla uczestników), Firma Gastronomiczna „Kucharek”.

Zobacz, jak wyglądało sprzątanie Iławki przed rokiem.

Na mapie oznaczyliśmy Dziarnówko - miejsce zakończenia akcji.

Czekamy na Wasze zdjęcia i opisy pięknych zakątków regionu, kliknij tutaj, aby dodać swój artykuł lub skontaktuj się z nami pod adresem redakcja@mojezulawy.pl.
Zobacz w naszej bazie
  • Szlak kajakowy rzeką Iławką

Iławka to lewy dopływ Drwęcy. Rzeka łączy obszary chronione: Natura 2000 „Lasy Iławskie”, „Ostoja Iławska” i Park Krajobrazowy Pojezierza Iławskiego z Doliną Drwęcy. Końcowy odcinek Iławki wchodzi w skład Specjalnego Obszaru Ochrony...

• Jeziorak

Jezioro Jeziorak

Piąte co do wielkości i najdłuższe jezioro Polski. Jeziorak leży na zachodnich krańcach województwa warmińsko-mazurskiego,...