Partnerem serwisu jest firma M.K.Szuster

Żuławska kolej wąskotorowa rusza w trasę

2016-04-22 15:27:45 (ost. akt: 2016-04-22 16:49:43)
Żuławska kolej wąskotorowa rusza w trasę

Autor zdjęcia: Archiwum DE

Jak co roku, Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych rozpoczyna sezon turystyczny Żuławskiej Kolei Dojazdowej od kursów pociągów pasażerskich w długi weekend majowy. Kolejka będzie jeździła od 1 do 3 maja, a także 26-28 maja.

Przez 6 dni majówki oraz weekendu ze Świętem Bożego Ciała, tj. w dniach 1, 2, 3, 26, 27 oraz 28 maja zostaną uruchomione pociągi na liniach Nowy Dwór Gdański – Stegna Gdańska oraz Prawy Brzeg Wisły – Sztutowo przez Jantar, Stegnę. Tegoroczną nowością są dodatkowe kursy pociągów – zwiększyła się liczba uruchomionych dziennie pociągów z 4 do 8. Dzięki temu kursy na pasie nadmorskim potrwają aż do 18:50! Ponadto o godz. 14:30 z Nowego Dworu Gdańskiego odjedzie dodatkowy skład do Stegny, który umożliwi popołudniową wycieczkę nad morze. Dla osób chcących skrócić pobyt nad morzem istnieje możliwość powrotu ze Stegny do Nowego Dworu Gdańskiego o godz. 15:50. Pociąg ten skomunikowany jest na stacji w Stegnie ze składem jadącym z Prawego Brzegu Wisły.

Szczegółowy rozkład jazdy na maj oraz wakacje 2016 na stronie Żuławskiej Kolei Dojazdowej


Z historii kolei wąskotorowej na Żuławach
Początki kolei wąskotorowej na Żuławach związane są z przemysłem cukrowniczym. Cukrownie borykały się bowiem z problemem transportu buraków na urodzajnym, lecz podmokłym terenie położonym często poniżej poziomu morza. W niewielkim stopniu sytuację poprawiała uruchomiona w 1886 roku normalnotorowa linia Szymankowo – Nowy Staw – Nowy Dwór Gdański. Pierwszy odcinek kolei wąskotorowej na Żuławach liczył 4,5 km i powstał prawdopodobnie około 1886 roku.

W progu wybuchu II wojny światowej sieć kolejki, łącznie z prywatnymi bocznicami liczyła 335,80 km linii, 96 mostów i przepustów, warsztaty główne w Nowym Dworze Gdańskim i pomocnicze w Lisewie, Gdańsku i Malborku, 31 parowozów, 40 wagonów osobowych, 12 wagonów bagażowych i 1011 towarowych oraz 222 pracowników. Na jesieni 1944 roku Niemcy, z myślą o obronie przeciwdesantowej Mierzei Wiślanej, zbudowali pośpiesznie odcinek Sztutowo – Alttief koło Piławy (dziś Bałtijsk). Został on na odcinku Sztutowo – Krynica Morska uruchomiony przez PKP po wojnie, niestety na krótko, gdyż już kilka lat później zapadła decyzja o jego likwidacji.

Przywracaniem kolejki do życia po II wojnie światowej zajął się Zarząd Gdańskich Kolei Wąskotorowych utworzony w Nowym Stawie przez DOKP w Gdańsku. Sukcesywnie oddawano kolejne odcinki do ruchu, na przykład 1 lipca 1947 uruchomiono odcinek Gdańsk Wąskotorowy – Lewy Brzeg Wisły. Ciekawostką okresu odbudowy było przejściowe przebudowanie odcinka Nowy Staw – Nowy Dwór Gdański z 1435 mm na 750 mm. W 1948 długość czynnych torów na Gdańskich Kolejach Wąskotorowych wynosiła 197 km, a trzy lata później już 295 kilometrów.

Pod koniec lat 50-tych kolejka zaczęła przechodzić kryzys. Rozwijał się szybszy i tańszy transport drogowy, a przewozy kolejką stopniowo malały.
8 września 1996 r.całkowicie wstrzymano przewozy pasażerskie na ostatnim czynnym odcinku Gdańskich Kolei Dojazdowych: Nowy Dwór Gdański – Stegna i Prawy Brzeg Wisły – Stegna – Sztutowo, a jesienią tego roku również przewozy towarowe dla cukrowni w Nowym Stawie. Część taboru wywieziono dla innych kolei wąskotorowych, resztę, jak na przykład obrotnicę w Nowym Dworze Gdańskim, pocięto na złom na miejscu. Brak dozoru spowodował też niekontrolowaną i masową grabież majątku. W roku 1999 nastąpiła oficjalna likwidacja Gdańskich Kolei Dojazdowych.

We wrześniu 2000 roku Pomorskie Towarzystwo Miłośników Kolei Żelaznych (PTMKŻ) wspólnie ze starostwem powiatowym w Nowym Dworze oraz gminami Stegna i Sztutowo podjęło starania reaktywacji działalności kolei wąskotorowej na Żuławach. Odbudowana kolej otrzymała nazwę Żuławska Kolej Dojazdowa.
Rok później starostwo przekazało PTMKŻ w bezpłatne użytkowanie część, a w 2003 całość dzierżawionej od PKP linii kolejowej oraz tabor będący jego własnością, pozyskany od PKP z likwidowanych kolei wąskotorowych. Wspólnym wysiłkiem członków i sympatyków PTMKŻ z całej Polski w połączeniu z finansową pomocą samorządów udało się odbudować bazę kolei w Nowym Dworze Gdańskim, uzupełnić braki na szlakach spowodowane kradzieżami oraz wyremontować pozyskany tabor.
Ukoronowaniem tych starań stał się pierwszy po 6 latach przejazd pociągu, zorganizowany 15 sierpnia 2002 roku. Spotkał się on z ogromnym zainteresowaniem mieszkańców Żuław i turystów. Rok później, 21 czerwca 2003 roku, uruchomiono planowe połączenia z Nowego Dworu do Prawego Brzegu Wisły i Sztutowa.
źródło: Oficjalna strona kolei Żuławskiej

Czekamy na Wasze zdjęcia i opisy pięknych zakątków regionu, kliknij tutaj, aby dodać swój artykuł lub skontaktuj się z nami pod adresem redakcja@mojezulawy.pl.

Źródło: Dziennik Elbląski

Komentarze (3) pokaż wszystkie komentarze w serwisie

Dodaj komentarz Odśwież

Zacznij od: najciekawszych najstarszych najnowszych

Dodawaj komentarze jako zarejestrowany użytkownik - zaloguj się lub wejdź przez FB

  1. patriota #1997922 | 83.25.*.* 23 maj 2016 08:10

    A czy mozna tak zrobic z rownie piekna linia kolejowa kolei nadzalewowej zeby nie popadla w ruine i zapomnienie a takie piekne widoki i plaze nadzalewowe i widoki na skale polski i Europy.nie zniszczmy tego

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  2. ondulat #1989681 | 87.56.*.* 9 maj 2016 22:05

    Co roku jeżdżę jak jestem na wakacjach na Mierzeji

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

  3. mmm #1989108 | 89.228.*.* 8 maj 2016 21:57

    niech jeździ jak najdłużej.

    Ocena komentarza: warty uwagi (1) ! - + odpowiedz na ten komentarz

Polecamy